Det har varit en rekordvarm sommar och många har nog minst av allt tänkt på att shoppa diverse prylar online – om det inte handlat om AC och fläktar av olika slag. Den låga närvaron på nätbutikerna har påverkat mångas resultat. En varm sommar gynnar helt enkelt inte branschen.
Det finns olika sätt att synas på nätet, vare sig du har en blogg eller en webbutik. Men det är viktigt att du har ett bra CMS som gör det enkelt att navigera på din sajt och det får gärna se estetiskt bra ut. På www.vaimo.se kan du läsa om plattformen Magento och de lösningar som finns för just din e-handel. Men sommaren har varit riktigt varm och många har helt enkelt skippat shoppingen online för att njuta av sol och bad i stället. Något som flera webbutiker har märkt av i sitt resultat.
Sommarhettan minskar shoppingen online
I en artikel i Ehandel.se går det att läsa om hur en varm och solig sommar gjorde att många kunder övergav sina datorer:
I juli kom för första gången mindre än en fjärdedel, 23 procent, av besöken till e-handlarna via en dator. 66 procent av besöken hos e-handlarna skedde via en mobiltelefon, och 11 procent använde sig av en surfplatta – Ehandel.se
Vidare visar det sig att svensk e-handel stannade på i sin intäktsökning på endast sju procent under juli månad, det går att jämföra med 18 procents tillväxt under juni månad, då vädret var mer till det normala i temperatur. När temperaturen går upp går det alltså sämre för e-handeln eftersom allt färre sitter inne med sina datorer och på mobilen knäpps bara bilder på soldränkta stränder, häng i parker, drinkar och mat på uteserveringar.
E-handelskonkurrenterna i Sverige – inom mode
Det finns en hel del konkurrens mellan klädjättarna online. H&M har tidigare visat dåliga resultat, inte minst på grund av deras bristande närvaro online och med svårnavigerade sajter som gör klädshoppingen meckig. Nu tycks det bli allt svårare för det svenska budgetmodeundret. I Veckans Affärer går det att läsa om hur Asos nu har lanserat en sajt i Sverige, och den brittiska e-handlaren planerar att stanna eftersom de växer starkt här. På sajten finns både egenproducerade plagg som ofta är billigare, men även premiummärken som Polo Ralph Lauren. Frågan är hur detta påverkar H&M, som redan ligger pyrt till enligt de senaste resultaten.
En annan av H&Ms webbkonkurrenter är ingen annan än tyska Zalando. De ökar starkt i både omsättning och rörelseresultat för andra kvartalet i år men trots detta är tillväxten under förväntningarna och aktien rasar. Dock har företaget slagit rekord i antal kundorder och dessutom ökar antalet aktiva kunder med närmare 16 procent. Det går alltså väldigt bra för modehandeln, om än inte exakt lika bra som det förväntas från ägarna på Kinnevik. Mer om detta går det att läsa om på Dagens Industri Digital.