Att jobba som influencer är roligt och kreativt. För att lyckas i sociala medier gäller det att synas. Om du vill testa på hur det är att jobba i branschen kan du testa utan att behöva starta företag.
Sociala medier är en guldgruva om du vill bygga en trogen följarskara. Om du vill testa att arbeta som influencer kan du fakturera som privatperson via Cool Company utan att starta ett företag. Du kan då fokusera på att bygga ditt varumärke istället för att lägga ovärderlig tid på administrativa uppgifter. Om du vill bli framgångsrik inom sociala medier är nyckeln att nå ut med rätt typ av budskap till rätt målgrupp vid rätt tillfälle. För att lyckas med det behöver du tänka på vem som du vill nå med ditt budskap, vad du vill uppnå med dina publiceringar och vad som är ditt budskap. När du har svaren på de frågorna ska du hitta rätt kanal. Om du är modebloggare som gör bra kortare video-klipp är Instagram ett bra ställe att publicera innehåll på. För andra kan Facebook vara det rätta stället.
“Försök inte göra alla lyckliga utan välj ett område där du själv är expert eller där du själv är nyfiken på att lära dig mer. Var alltid dig själv (annars kommer du inte att orka).” Läs fler proffs-tips här
Se till att synas
När du har hittat rätt kanal ska du skapa innehåll av bra kvalitet som din publik fastnar för och har nytta av. Du måste också lära dig mer om algoritmerna som styr vad som vissas för vem. Du kan ha superbra innehåll men ändå inte synas. Att investera i annonser kan vara en bra idé för att synas. Att använda hashtags är också bra. Om du vill lära dig mer om hur du ska lyckas kan det vara bra att gå en kurs.