Det var för ett drygt decennium sedan som podcaster började bli allt vanligare. Idag är podcasten närmast en förutsättning för varumärken som vill synas. I den här artikeln får du veta mer om hur du startar en podcast och läsa om några av Sveriges just nu mest populära exempel inom mediet.
Att starta en podcast är potentiellt sett ett av de mest effektivaste sätten att synas (höras) på idag. Parad med andra marknadsföringsformer, exempelvis profilprodrukter med hög kvalitet, kan en poddcast öka varumärkeskännedomen oavsett om varumärket är du själv, ett företag eller en organisation. Det går nämligen att starta podcast om snart sagt vad som helst.
Hämta inspiration från de populäraste poddarna
Att en podcast kan handla om vad som helst är nästintill en underskattning. Jennie Reinholdsson och Marie Javanainen berättar till exempel i en artikel hos SVT Nyheter att de startade en framgångsrik podcast om vad som händer i kvinnors kroppar när de blir gravida. Nu är det visserligen inte jättesmalt, men så länge det finns en tänkbar målgrupp för ett ämne går det att starta en podcast om det. Det enda du behöver är minst en mikrofon och ett bra ämne eller en bra utgångspunkt. Här följer tre av Sveriges just nu mest populära podcasts:
Alex & Sigge
Alex Schulman och Sigge Eklund driver tveklöst en av Sveriges mest framgångsrika poddar. Med ett lyssnarantal som pendlar mellan 150 000-200 000 per vecka har de annonsintäkter därefter. Uppskattningar gör gällande att duon tjänar någonstans i trakterna runt 200 000 kr per avsnitt.
Framgångspodden
Alexander Pärleros har publicerat Framgångspodden sedan 2015. Många skulle nog hålla med om att det är en av Sveriges mest inspirerande poddar. Greppet i podden går ut på att Pärleros försöker ringa in vad som gjort framgångsrika personer från olika branscher och fält framgångsrika.
Alice & Bianca
Alice & Bianca är Alice Stenlöf och Bianca Ingrosso. Tveklöst en av Sveriges mest populära poddar, särskilt om du betraktar faktumet att duon för ett drygt år sedan lyckades med konststycket att fylla Globen i Stockholm.